Miejski Zakład Komunikacyjny w Żaganiu, znany również jako MZK Żagań, to kluczowe przedsiębiorstwo działające w obszarze transportu publicznego. Firma ta świadczy usługi przewozowe, które obejmują zarówno komunikację miejską, jak i podmiejską, na terenach powiatu żagańskiego oraz żarskiego.
To przedsiębiorstwo jest integralną częścią gminy miejskiej Żagań, a jego działalność jest niezbędna dla sprawnego funkcjonowania lokalnego transportu oraz zaspokajania potrzeb mieszkańców w zakresie przemieszczania się.
Historia
Historia komunikacji miejskiej w Żaganiu sięga 1 września 1975 roku, kiedy to została uruchomiona przez Zakład Komunikacji, będący częścią Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej z siedzibą w Zielonej Górze. Na czele Oddziału stanął Jan Chimiak.
W 1989 roku miał miejsce strajk załogi, który doprowadził do podziału Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Zielonej Górze na trzy niezależne jednostki. Jedną z nich stał się oddział w Żaganiu, który od 1 maja 1989 roku zyskał nową nazwę: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Żaganiu. Taki status zachował się aż do 1 czerwca 1991 roku, kiedy to Rada Miejska w Żaganiu podjęła uchwałę o przekształceniu MPK w zakład budżetowy o nazwie Miejski Zakład Komunikacyjny w Żaganiu. Pierwszym dyrektorem nowej jednostki został mgr inż. Jerzy Oleksy.
Komunikacja w mieście oraz w miejscowościach sąsiednich obejmuje obszar o łącznej powierzchni 77093 ha. Główne znaczenie w regionie mają miasta Żagań i Żary, pełniące rolę kluczowych ośrodków administracyjno-gospodarczych. To właśnie tu zlokalizowane są największe przedsiębiorstwa przemysłowe, kompleksy koszarowe oraz rozbudowana sieć szkół średnich.
Aktualnie, Żagań i Żary łączy dziewięć linii autobusowych, które są jednymi z najbardziej dochodowych. W tej trasie występują największe potoki pasażerów. W sierpniu 2003 roku nastąpił proces przekształcenia zakładu budżetowego w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, co zaowocowało nową nazwą: Miejski Zakład Komunikacyjny sp. z o.o.
Obecnie w przedsiębiorstwie zatrudnionych jest 73 pracowników, z czego 42 to kierowcy. W 2013 roku spółka wzięła udział w przetargu na obsługę komunikacji miejskiej w Nowej Soli i zdobyła to zlecenie. Przewoźnik rozpoczął realizację linii 1 maja 2013 roku, a zakończył 31 grudnia 2014 roku. W początkowym etapie do obsługi trzech linii używane były miejskie Jelcze Vero, a z chwilą wprowadzenia czwartej linii, wynajęto od MZUK Wałbrzych trzy autobusy marki Autosan Sancity 9LE oraz Autosana Sancity 10LF.
Usługi dodatkowe
Miejski Zakład Komunikacyjny w Żaganiu oferuje szereg dodatkowych usług, które zwiększają komfort oraz wygodę korzystania z komunikacji publicznej. W skład tych usług wchodzą:
- przewozy turystyczne krajowe i międzynarodowe,
- myjnia samochodowa, obsługująca zarówno autobusy, jak i pojazdy ciężarowe,
- parking strzeżony,
- usługi pomocy drogowej,
- stacja paliw,
- naprawy autobusów oraz samochodów ciężarowych.
Te dodatki sprawiają, że MZK Żagań staje się kompleksowym rozwiązaniem dla podróżujących oraz właścicieli pojazdów.
Tabor
Na dzień 07.10.2022 r. przedstawiamy szczegółowe informacje dotyczące taboru Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Żaganiu. Poniżej znajduje się wykaz pojazdów eksploatowanych przez zakład.
Rodzaj autobusu | Rok rozpoczęcia eksploatacji | _ | Numery taborowe | Ilość |
Jelcz M081MB/3 Vero | 2004-2006 | _ | 8, 9, 11, 14 | 4 |
---|---|---|---|---|
Jelcz L081MB/3 Vero | 2007-2008 | _ | 15-19, 21, 22 | 7 |
Autosan A1010T Lider | 2007, 2008 | _ | 20, 6 | 2 |
Jelcz T081MB Vero | 2009 | _ | 24 | 1 |
Autosan Sancity 9LE | 2011 | _ | 25, 29, 30 | 3 |
Autosan Sancity 10LF | 2013 | _ | 13 | 1 |
Iveco EuroRider | 2018 | _ | 2, 7 | 2 |
Karosa C956 | 2021, 2022 | _ | 26-28, ? | 4 |
Volvo 8700 | 2022 | _ | 31, 32, ? | 4 |
Łączna liczba pojazdów | 28 |
Tabor wycofany
Dalsza część zawiera informacje o pojazdach, które zostały wycofane z eksploatacji, w tym daty ich użytkowania.
Model autobusu | Rok rozpoczęcia użytkowania | Rok wycofania z eksploatacji | _ | Numery taborowe | Ilość |
Jelcz PR110M | 1991 | 2002-2006 | _ | 33-35 | 3 |
---|---|---|---|---|---|
Jelcz L100 | 2003 | 2006 | _ | 6 | 1 |
Jelcz M11 | 1987-1992 | 1998-2010 | _ | 11-32, 36 | 23 |
Jelcz 120M | 1994 | 2010 | _ | 38 | 1 |
Autosan A1010M | 1998 | 2011 | _ | 2 | 1 |
Jelcz L090M | 2000 | 2009-2011 | _ | 4, 5 | 2 |
Autosan H9-35 | 1985-1995 | 1998-2012 | _ | 10, 39, 40 | 3 |
Jelcz L120 | 1999 | 2012 | _ | 3 | 1 |
Jelcz M121MB | 1996 | 2013 | ? | 1 | 1 |
Neoplan N409 | 2003 | 2016 | _ | 7 | 1 |
Mercedes-Benz O405NÜ2 | 2009 | 2017 | ? | 26 | 1 |
Van Hool A600 | 2009 | 2017 | ? | 27 | 1 |
Autosan A0808T | 2004 | 2018 | _ | 10 | 1 |
Van Hool A308 | 2010 | 2018 | ? | 28 | 1 |
Gépébus Oréos 55 | 2009 | 2020 | ? | 5 | 1 |
Pegaso 5237 / Obradors ST350 | 2018 | 2021 | _ | 3 | 1 |
Autosan A404T Cezar | 2018 | 2021 | _ | 1 | 1 |
Autosan A0909L Tramp | 2008 | 2021 | _ | 23 | 1 |
Setra S315 NF | 2017 | 2021 | _ | 4 | 1 |
Jelcz M081MB/3 Vero | 2005 | 2021 | _ | 12 | 1 |
Łączna liczba pojazdów | 47 |
Przypisy
- a b -=[Fotogaleria Transportowa]=- - Miejski Zakład Komunikacyjny Sp. z o.o. w Żaganiu MZK Żagań [online], phototrans.pl [dostęp 24.01.2022 r.]
- O nas [online], www.mzk.zagan.pl [dostęp 18.04.2021 r.]
- Kolejne zmiany w komunikacji miejskiej w Nowej Soli [online], Gazeta Lubuska, 12.06.2013 r. [dostęp 30.10.2020 r.]
- Rewolucja w nowosolskiej komunikacji (rozkład jazdy w pdf) [online], Gazeta Lubuska, 11.04.2013 r. [dostęp 30.10.2020 r.]
- Redakcja, W Żarach spłonął autobus [online], Gazeta Lubuska, 26.05.2009 r. [dostęp 24.01.2022 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Inne obiekty":
Muzeum Obozów Jenieckich w Żaganiu | Ok1-198 | Lądowisko Żagań | Kaplica Bożego Grobu w Żaganiu | Mauzoleum Książąt Żagańskich | Żagań (stacja kolejowa) | Ośrodek Szkolenia Poligonowego Wojsk Lądowych ŻagańOceń: Miejski Zakład Komunikacyjny w Żaganiu