Ok1-198


Ok1-198 to wyjątkowy pomnik techniki, który stanowi nieodłączny element historii transportu kolejowego w Polsce. Jest to zimny (wygaszony) parowóz normalnotorowy serii Ok1, czyli pruskiej P8, który znajduje się w Żaganiu, w pobliżu tamtejszego dworca kolejowego, przy peronie 1 na zachodniej głowicy peronowej.

Fascynującą historię Ok1-198 rozpoczyna jego budowa, która miała miejsce w roku 1919. Warto zaznaczyć, że cała seria pociągów Ok1 opuszczała fabryki w latach 1906-1923. Ten konkretny model został wykonany przez renomowaną firmę Berliner Maschinenbau-Actien-Gesellschaft BMAG, dawniej znaną jako Luis Schwartzkopff, zlokalizowaną w Wildau. Numer fabryczny tego konkretnego egzemplarza to 6947.

Przez wiele lat, aż do 1945 roku, parowóz ten służył niemieckim kolejom. Po zakończeniu II wojny światowej przeszedł pod zarząd Polskich Kolei Państwowych, a jego kariera toczyła się w różnych miejscach, takich jak Toruń, Leszno, Chojnice oraz Wągrowiec. W Żaganiu parowóz był używany w latach 1974-1975, jego eksploatacja zakończyła się w 1980 roku, a ostatni raz można go było zobaczyć w Międzyrzeczu do 1988 roku.

Po zakończeniu służby parowóz został przywieziony do Żagania w 1990 roku, a dwa lata później przeszedł prace renowacyjne. Obecnie stoi jako pomnik na terenie lokomotywowni, jednak w 2012 roku został przeniesiony w swoje aktualne miejsce, gdzie nadal zachwyca miłośników kolejnictwa i turystów.

Przypisy

  1. Turystyka Niekonwencjonalna, Żagań. Pomnik techniki: parowóz Ok1-198.
  2. a b c d Wciąż pod parą... Parowozy w Polsce, Ok1-198.

Oceń: Ok1-198

Średnia ocena:4.48 Liczba ocen:10